Mat efter säsong

Jag försöker bli bättre på att köpa mat efter dess naturliga säsonger. Om jag då tar svenska morötter som exempel, som har sin bästa skörd i september, innebär det oftast att de man köper under denna månad i handeln är av bra kvalitet, innehåller alla sina näringsämnen och smakar mer . För mig känns det naturligare att äta det naturen har att erbjuda när den är redo för det.

Självklart gör jag undantag, men sedan i slutet av sommaren har jag försökt skärpa till mig och jag har samlat på mig lite information om vilka som är de bästa köpen, i detta fall både utifrån säsong, om man kan hitta det närodlat eller om det är bra kvalitet.

Tasteline.com har en bra serie (på grundläggande nivå) som kallas "I säsong". Än så länge har de lagt ut artiklar för mars-november och dem kan du hitta här:

Mars
April
Maj
Juni
Juli
Augusti
September
Oktober
November

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0