Ny vecka - nya uppdateringar (42)

Nu tänkte jag införa ett tema som jag kommer ha som ett stående inslag i min blogg varje måndag, med start idag. Det blir helt enkelt en sammanfattning av något som känns aktuellt och kommer prägla veckan som kommer, t.ex. ett projekt för veckan eller en/flera händelser som kommer att ta upp mycket av min tid, men det kan också vara en preliminär översikt, med mera. Har dock inte kommit på något bra namn än. Arbetsnamnet får bli som rubriken på detta inlägg,
Ny vecka - nya uppdateringar, men jag är inget stort fan av den titeln så vi får se om det kan komma att växa fram en bestående relation mellan oss eller om jag dumpar den så fort jag har kommit på en ny.

Just idag cirkulerar många av mina tankar kring Högskoleprovet igen och utbildning. Jag vill som jag tidigare har sagt mest av allt bli veterinär och eftersom jag inte gick ut med MVG i alla ämnen på gymnasiet, måste jag få ett högt resultat på detta prov. Mitt mål för i år är att få 1.9 och det är ,för alla er som inte är så bekanta med detta prov, det näst högsta resultatet man kan få (normeringen sträcker sig från 0.0-2.0). Så tro mig när jag säger att det är lätt att bli nervös när man tänker på det. Det är min tredje gång och jag har fått 1.6 de båda tidigare gångerna så nu känner jag att tiden har kommit för att höja mig. Jag tycker att jag har tränat mycket och jag vet att jag kan klara det, men det kommer att kräva att jag lägger träningen som prio ett under de kommande två veckorna som är kvar.

Så här har jag lagt upp min planering över vad jag ska göra fram till provdagen:

  • Beta av så många gamla NOG- och DTK-prov som möjligt från Provtips
  • Fortsätta läsa ledare och artiklar i DN för att nöta in ord
  • Använda boken jag köpte som heter Den kompletta guiden till Högskoleprovet och träna in orden de har sållat fram
  • Göra minst 4 ELF- respektive LÄS-prov och få till ett bra system för hur jag ska göra markeringar


Om någon annan ramlar in som också ska göra provet får ni gärna kommentera och dela med er av hur er uppladdning ser ut.

För dig som funderar på att göra provet nästa år kan jag varmt rekommendera boken jag nämnde tidigare. Upplägget och större delen av de föreslagna strategierna har passat mig bra. Jag tycker att det var värt att lägga lite pengar på den eftersom min framtid är beroende av hur det går på provet. Vissa spatserar ju bara rakt in och sätter 2.0 på första försöket men så har det inte funkat för mig och då får man acceptera det. Jag som hade MVG i nästan alla ämnen på gymnasiet fick en rejäl svacka efter att jag gjort provet första gången och "bara" fick 1.6. Nu har jag dock släppt alla prestationskrav och min stolthet har fått programmerats om så att jag fokuserar på att göra om - göra rätt istället för att älta att det inte blev som jag hade tänkt från början. Vart kommer man med den inställningen? Nu har jag inställningen att jag kommer att göra provet så många gånger det behövs tills jag klarar mitt mål.

Det som kan komma att störa mina planer är att jag lite olägligt nog börjar läsa några naturvetenskapliga kurser den här veckan. Visserligen är det på deltid, men sådana kurser kan vara rätt tidskrävande och dessutom har jag ett deltidsjobb som tar upp tid. Kurserna ska dock bli kul och när jag väl har betat av dem är jag ännu något steg närmare att komma in på min drömutbildning, så nu blir det bara att köra hårt och gilla läget!

Kommer med en uppföljning på hur det har gått om en vecka. Nu blir det DTK- och NOG-pluggande.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0